Fusilli

Frågor och svar.

Här är några av de vanligaste frågorna kring pasta, hälsa och populära dieter som GI, Viktväktarna och Atkins.

1. Blir man tjock av pasta?

Nej, man blir inte tjock av pasta om man äter lagom mycket! Det är precis som med all annan mat. Pasta innehåller kolhydrater som ger energi. Kroppen får även energi från fett och protein i mat. Vi gör av med energin genom att röra på oss. Håller man en jämn balans mellan intag (mat) och uttag (motion) så håller man vikten.

2. Jag har hört att det bara är idrottare som mår bra av pasta, stämmer det?
Nej, det är inte bara idrottare som har ensamrätt på pasta. Däremot behöver personer som tränar eller kroppsarbetar hårt mer energi och kolhydrater än andra. Pasta innehåller en massa kolhydrater och bryts långsamt ner i tarmen, vilket ger ett jämt och bra blodsocker. Personer som inte idrottar kan utgå från tallriksmodellen. Det ger en bra balans på både lunchen och middagen.

3. Enligt ”Atkinsdieten” ska man äta så lite pasta och andra kolhydrater som möjligt. Är det bra?
Visst kan man gå ner i vikt av en ”kolhydratfattig diet”, men det beror ofta på att portionerna är mindre och därmed får man i sig mindre energi. Det är viktigt att komma ihåg att om kolhydratkällorna i maten, tex pasta, ris, potatis och bröd utesluts, missar man även många vitaminer, mineraler och fibrer. Det är inte hälsosamt.



  4. Vad har pasta för Glykemiskt Index?
Pasta har ett lågt GI, vilket är positivt! Glykemiskt Index (GI) anger hur mat höjer blodsockret. Det är inte bara vilken typ av kolhydrat som finns i maten som bestämmer vilket GI det får. Det är också hur hårt sammanpackade kolhydraterna är. Ett bra exempel är vanlig pasta och vitt bröd som båda är gjorda på vitt mjöl. Pasta är kompakt efter bearbetning och torkning. Det tar längre tid för kroppen att bryta ner pasta och omvandla till blodsocker. Pastan blir därför ett ”långsamt livsmedel” (lågt GI). Vitt bröd är poröst och fluffigt, det är lätt för kroppen att bryta ner och bilda blodsocker av. Det blir ett ”snabbt livsmedel” (högt GI).

5. Jag har precis blivit medlem i Viktväktarna, vad tycker de om pasta?
Viktväktarna har ändrat sin rekommendation gällande pasta och säger att valfri mängd pasta vid en måltid får pointsvärde 4. De säger också att man helst ska följa tallriksmodellen för att få i sig en lagom stor portion.